Chanoeka-viering in Almere Almere 04 December 2002 Voor en in het Stadhuis Almere werd maandag 2 december 2002 (Joodse jaartelling28 kislev 5763) Chanoeka gevierd, waarbij de lichtjes van de ´Menora´ (=9-armige kandelaar) werden aangestoken. Die lichtjes symboliseren het ´spirituele licht´ van de Tora en ´verlichtende duisternis´ en voegen ´geestelijk licht´ toe aan ons leven. Met het in het openbaar aansteken van de lichtjes van de Menora hoopt men dat de boodschap van "religieuze vrijheid voor iedereen", mensen zal inspireren.
| | | | | De menora | | Chanoeka-lichten
Op (Chanoeka) vrijdagmiddag, voor de Sjabbat, wordt de Menora aangestoken. Chanoeka begon dit jaar op 29 november (25 kislev) en duurt tot vrijdagmiddag 6 december (2 tewet). De Menora wordt geplaatst voor het raam of de deur. Dus in het geval van het Stadhuis: voor de hoofdingang buiten. De Menora moet namelijk zichtbaar zijn vanaf de straat. Elk van de 8 avonden wordt er één lichtje méér aangestoken. Op maandag 2 december jl. brandden er ´s avonds dus 4 lichten.
Geschiedenis van Chanoeka
Onder Syrische heerschappij
Chanoeka kent al een lange geschiedenis. Het was in Jeruzalem, in de tijd van de tweede tempel, bijna 2200 jaar geleden, dat de gebeurtenissen plaatsvonden die de Joodse gelovigen ieder jaar met Chanoeka herdenken. Het joodse volk, dat gedeeltelijk uit de Babylonische gevangenschap naar het land van Israel was teruggekeerd, had de tempel herbouwd. Maar het bleef afhankelijk van het overheersende gezag. Eerst van het Perziche Rijk en later van Alexander de Grote. Na zijn dood werd zijn reusachtige rijk onder de generaals verdeeld. Na een strijd, waarbij alle volkeren van het Midden-Oosten werden meegzogen, kwam Israel onder het gezag van Egypte en weer later van het Syrische koningshuis der Seleuciden.
De ´krankzinnige man´
Aanvankelijk was de heerschappij nog wel vriendelijk maar dat veranderde toen er een nieuwe koning aantrad, Antiochus IV, die een bloedige oorlog tegen de Joden begon. De tempel werd bestormd, ontwijd en beroofd van alle schatten. Talloze onschuldige mensen werden afgeslacht en de overlevenden werd hoge belastingen opgelegd. Antiochus plaatste een afgodsbeeld van Zeus op een altaar en dwong de Joden voor dit beeld te buigen, op straffe van de dood. Hij verbood verder heilige joodse tradities zo als Sabbath.
| | | | | Lekker naschen | |
Keerpunt
Doordat Mattitjahoe, leider van de familie van de Chasjmonaiem, een ´heldendaad´ verrichtte door te weigeren hierop in te gaan en samen met zijn vijf zonen alle afgodsbeelden vernietigde, kwam er een ommekeer. Hij trok zich terug in de heuvels met een toenemend aantal aanhangers, waarmee hij een strijdmacht vormde. Vanuit de heuvels werden Syrische troepen aangevallen en uiteengeslagen, waarna de groep zich weer terugtrok in de heuvels. met een groep van inmiddels 6000 soldaten versloeg hij een zwaarbewapend leger van 47.000 Syriers. Woedend zond Antiochus een nog grotere strijdmacht achter hem aan maar op ´miraculeuze wijze´ werd ook dit leger verslagen. Het joodse leger trok naar Jeruzalem, bevrijdde de stad en heroverde de heilige tempel. Alle afgodsbeelden werden verwijderd, het altaar herbouwd en alles klaar gemaakt om de Tempeldiensten te kunnen hervatten, waaronder het aansteken van de Menora. Vol vertrouwen en vol dankbaarheid werd de Menora aangestoken en werd op deze manier de Tempel weer ingewijd. Het ´wonder´ geschiedde dat de van de acht l(olie) lampjes de vlammen de volle acht dagen bleven branden.
| | | | | Loco burgemeester Huis | |
Hoog bezoek
In Almere werd Chanoeka feestelijk gevierd, eerst met het ontsteken van de lichtjes en daarna met Chanoeka-lekkernijen. Loco-Burgemeester Frits Huis, met klein blauw keppeltje, ontving de delegatie: Rabbijn Stiefel uit Almere, die ook een welkomstwoord sprak. Vervolgens een toespraak door de heer E. Margalit, ambassadeur van Israel in Nederland. Hij mocht ook de lichten in de Menora aansteken. Daarna gemeenschappelijke zang en lekkere ´naschen´ (=lekkere hapjes) in het Stadhuis
Tekst en foto´s: Greta Verduin
|